Friday, December 2, 2011

PUNCA dan CARA mengatasi MASALAH Pengajaran dan Pembelajaran BAHASA INGGERIS

Punca 1:  Guru Tidak Kreatif Dalam Pengajaran
Bagi saya, punca utama adalah guru tidak kreatif sewaktu menyampaikan pelajaran. Chalk and talk tidak lagi sesuai pada masa sekarang (Dulu pun tak sesuai juga!). Dengan adanya pelbagaibahan multimedia, guru sepatutnya boleh membina pengajaran dan pembelajaran yang mampumenarik minat murid, walaupun pada asalnya murid tersebut tidak berminat. Lagipun, itulahtujuan guru dihantar ke sekolah bukan?
Saya faham bahawa tugas guru di sekolah bukan sekadar mengajar, malahan guru adalah arkitek,tukang paip, babysitter, tukang kebun, jurutera dan macam-macam lagi peranan guru di sekolah.Tetapi itu tidak boleh dijadikan alasan untuk tidak dapat membina PnP yang menarik.
Murid dilihat sebagai individu yang sebenarnya masih belum dapat mengenalpasti minat dan bakat mereka. Justeru, guru perlu dedahkan mereka dengan seberapa banyak perkara dan berusaha menjadikan perkara tersebut menarik.
Dari pengalaman saya berada dibeberapa sekolah (dalam tempoh yang singkat-singkat saja), sayadapati murid di kawasan luar bandar sangat gemarkan PnP berasaskan multimedia. Mereka rasakalau dapat belajar menggunakan komputer dan LCD projektor tuh, macam menonton tayangan filem. Berbeza dengan murid sekolah bandar, mungkin sebab peralatan kat rumah lebih canggih, mereka tak begitu teruja bila menggunakan multimedia. Mungkin juga, guru tidak kreatif kerana mereka banyak bergantung kepada buku teks dan buku kerja yang dibekalkan. Jadi, kebanyakan mereka enggan berfikir lebih untuk menjadikan pengajaran mereka unik berbanding hanya membaca buku teks yang ada.
Memang saya ada beberapa kejayaan mengubah murid yang gagal bahasa inggeris sehinggamendapat A, tetapi pengajaran saya tidak tersekat dengan buku teks mahupun silibus sekolahkerana saya mengajar bahasa inggeris di luar waktu sekolah.
Cara Mengatasi: Guru perlu lebih kreatif - saya pun tak tahu macamana nak hasilkan guru yang kreatif, agaknya kena tanya pensyarah IPG!

Punca 2:  Murid Tidak Minat
Ini banyak berkaitan dengan punca 1 dan saya rasa sebab utamanya murid tidak minat adalah kerana gagal melihat kepentingannya mereka belajar bahasa inggeris ini. Pendek kata mereka tidak tahu kenapa perlu belajar bahasa inggeris.
Cara Mengatasi: Guru perlu berikan sebab dan rasional belajar bahasa inggeris. Maklum ajelah, budak sekarang ni sentiasa nak tahu ganjarannya mereka lakukan sesuatu - termasuklah belajar.

Punca 3: Saiz Kelas Terlalu Besar/ Kebolehan Murid Tidak Sama
Jika saya diberikan peluang untuk memberitahu menteri pendidikan, inilah perkara pertama yang saya akan cakap. 1 guru = 40 orang murid. Sungguh tidak munasabah. Maafkan saya kalau ada yang rasa pandangan saya ini negatif, tapi bagi saya selagi masalahnisbah guru murid ini tidak diatasi, apapun usaha lain dilakukan untuk meningkatkan mutupendidikan, agak sukar untuk berjaya. Kumpulan kelas bahasa inggeris saya juga kecil, maksima 12 orang sahaja bagi setiap sesi. Ini
kerana saya rasa saya tidak dapat memberikan tumpuan individu jika jumlah murid melebih angka tersebut.
Apatah lagi apabila kebolehan murid dalam kelas itu tidak sama. Ini tambah menyukarkan keadaan dan menyulitkan guru mengajar. Banyak sekolah tidak lagi membuat pengajaran secara berkumpulan, sebaliknya murid dalam kelas dianggap lebih kurang sama.
Cara Mengatasi: Jika sekolah membuat streaming class, jumlah murid bagi kelas yang pandai bolehlah lebih banyak berbanding kelas yang tidak pandai. Pada pendapat saya, semakin mundur kelas tersebut, semakin kecil jumlah murid dalam kelas itu. Contohnya, murid kelas A ada 40 orang, murid kelas B ada 35 orang, murid kelas C ada 30 orang dan murid kelas D hanyalah 25 orang. Itu lebih baik berbanding setiap kelas dipuratakan. Selain daripada itu, murid juga boleh ditukarkan kelas bagi subjek tertentu contohnya bahasainggeris. Contohnya, bagi kedudukan tahun seseorang murid itu mungkin berada di kelas A,tetapi jika beliau lemah dalam bahasa inggeris, waktu bahasa inggeris beliau perlu ke kelas Catau D mengikut tahap penguasaan beliau.

Punca 4:  Guru Galakkan Murid Malas Secara Tidak Langsung
Walaupun tidak semua, tetapi banyak guru bahasa inggeris mengajar bahasa inggeris dalam bahasa melayu. Macamana ya? Memang bunyinya pelik, tapi pemerhatian saya dapati itulah yang berlaku.
Cuba bayangkan, sudahlah ibubapa murid tidak bertutur dalam Bahasa inggeris, waktu bahasa inggeris di sekolah adalah satu-satunya waktu murid akan mendengar bahasa ini. Tiap-tiap murid diajar bahasa inggeris dalam bahasa melayu. Jadinya macamana ya nak pandai?
Selain daripada itu, saya lihat sekarang ni murid juga tidak lagi diwajibkan mempunyai kamus.Ada murid yang langsung tidak tahu bagaimana nak gunakan kamus. Kita semua pun tahukan kepentingan kamus dalam pembelajaran bahasa.
Cara Mengatasi: Guru perlu tegas dalam penggunaan bahasa. Memang ada masalah murid tidak faham apabila guru mengajar dalam bahasa inggeris, tetapi guru perlu gunakan alternative lain untuk membuatkan murid tersebut faham. Contohnya, apabila guru kata sit down murid tidak faham. Jangan ubah kepada sila duduk. Sebaliknya gunakan bahasa isyarat atau buat contoh perbuatan tersebut.
Ada baiknya juga sekiranya guru bahasa inggeris bercakap bahasa inggeris sepanjang masa mereka berinteraksi dengan murid di sekolah, walaupun diluar waktu PnP. Secara tidak langsung, murid akan terdesak untuk berkomunikasi dalam bahasa ini. Kempen-kempen yang diadakan di sekolah sekarang cukup baik, cuma saya rasa penguatkuasaan tidak dilakukan dengan sempurna. Sewaktu minggu bahasa inggeris, pastikan semua guru dan murid bertutur dalam bahasa inggeris dan kenakan denda ke atas mereka yang melanggarnya -termasuklah guru. Kepimpinan melalui tauladan kan?

Punca 5:  Buku Teks/ Buku Kerja Tidak Sesuai Dengan Tahap Murid
Sebenarnya saya tidak pernah melihat buku teks bahasa inggeris, tetapi saya telah banyak kali melihat buku teks bahasa melayu. Pada pandangan saya, buku teks yang ada itu lebih sesuai untuk kegunaan murid-murid sedia bijak. Kalau buku teks bahasa melayu sebegitu, buku teks bahasa inggeris pun pastinya sama saja.
Cara Mengatasi: Kalau tidak silap saya, buku teks dipilih mengikut negeri/ zon. Pada pendapat saya, daripada mengadakan buku teks mengikut negeri atau zon, adalah lebih baik sekiranyabuku teks dibuat mengikut tahap - murid bijak, murid sederhana dan murid lemah. Pemilihanpula dibuat sendiri oleh sekolah dan bukan pihak negeri.
Maksudnya, sekolah akan menentukan majoriti jenis muridnya - bijak, sederhana atau lemah. Seterusnya sekolah akan memilih buku teks yang paling hampir menepati tahap majority muridnya. Walaupun ada di kalangan murid-murid sekolahnya yang lebih bijak/ lebih lemah berbanding majoriti murid, itu menjadi tanggungjawab guru sekolah menyediakan aktiviti pengayaan atau pemulihan bagi muridnya.
Agaknyalah, kalau betul-betul nak disenaraikan ada banyak punca masalah pengajaran bahasainggeris ni, tapi kalau difikir secara mendalam, kesemuanya berpunca dari etika dan sikap yangsalah samada oleh guru mahupun murid.
Bagaimanapun, inilah sedikit perkongsian saya hari ini, saya sangat mengalu-alukan jika ada kalangan pembaca yang ingin berkongsi pendapat dengan saya. Mungkin tidak semua pendapat saya di atas itu anda rasa betul, tetapi tidak semuanya juga salah kan?
Apa yang saya harapkan adalah kita semua dapat berbincang secara rasional dan terbuka tanpabertindak menuding jari menyalahkan mana-mana pihak. Kita mencari jalan penyelesaian danbukannya orang untuk bertanggungjawab. Semua ini demi kepentingan anak bangsa kita juga.

No comments:

Post a Comment